Ritualy - realizace Ritual je slavnostni a vyjimecna prilezitost, pri ktere se sejdou lidi aby prozili spolecny zazitek. Cilem je uniknout od kazdodenni reality a vstoupit to sveta, v nemz existuji jina pravidla. Pro realizaci ritualu je nutno vyresit nasledujici okruhy otazek: 1) Kdo ritual naplanuje a kdo na nej bude pozvan - LIDI 2) Kde a kdy se ritual bude konat - MISTO A CAS 3) Jake bude technicke zabezpeceni (zvuk, obraz, doprava) - TECHNIKA 4) Jak to bude financovano - FINANCE 5) Casovy sled a navaznost jednotlivych kroku ritualu - SCENAR 6) Celkove vyzneni akce - ATMOSFERA 7) Jaka bude hlavni myslenka, kterou tento ritual sleduje - IDEA 1) LIDI Ritualu se zucastnuji dve skupiny lidi, a to ti kteri ho planuji a realizuji a ti kteri ho „konzumuji". Idealnim stavem je kdyz tyto dve skupiny prerostou ve skupinu jednu, ktera ritual dela pro sebe a sve pratele. Je samozrejme, ze takovato volna skupina musi mit dana pravidla hry, napriklad ze vse je dobrovolne, kdokoliv muze kdykoliv odejit ci prijit, o zasadnich vecech se rozhoduje skupinove hlasovanim, kdokoliv muze prijit s navrhem, kdyz nekdo neco poskytne na akci, zustava to jeho vlastnictvim a na jeho zodpovednost apod. Je vhodne, ze ackoliv vsichni ze skupiny mohou ovlivnit jeji rozhodnuti svym hlasovanim, musi existovat 3 - 5 clenna skupina lidi, jejichz ucelem je vest skupinu a akce. Clenstvi v teto skupine se zaklada pouze na mnozstvi odvedene prace a dobrovolnosti, ze zacatku v ni mohou byt klidne vsichni. Dlouhodobym cilem podobnych aktivit je vytvorit stabilizovanou skupinu lidi, kteri si mohou zacit rikat „tribe" - „kmen". Dulezita je motivace lidi, kazdy by si mel sam pro sebe rici proc se chce akce zucastnit. Vzhledem k tomu, ze jsme svobodni dospeli lide, nikdo nema pravo soudit jineho, kazdy at si posoudi sam, zdali jsou jeho motivy spise sobecke, nebo jsou zamerene na prinos skupine jako celku. V okamziku, kdy se objevi jakakoliv tendence k manipulaci ostatnich nebo k „strzeni moci", musi byt takovyto pokus verejne prodiskutovan. Otevrena diskuse by mela byt zakladem pro komunikaci, protoze utajovane emoce mohou pusobit jako „rozbuska" pro rozklad skupiny. Vsem by melo jit o dosazeni dlouhodobe uspokojujici rovnovahy ve svem zivote soukromem i v zivote ritualu. 2) MISTO A CAS Co se mista tyce, je mozno ritual provozovat na jakemkoliv miste a v jakemkoliv vhodnem case. Co se vyberu mista tyce, musi odpovidat zamereni a cili akce, ale vseobecne se da rici, ze nejvhodnejsi mista jsou a) odlehla prirodni zakouti pro ritualy zduraznujici sepeti s Matkou prirodou a s odkazem nasich predku, spise meditacni povahy b) pozustatky „vydobytku" nasi civilizace, znicene tovarny, vojenske zakladny, letiste, povrchove doly pro ritualy zduraznujici upadek nasi civilizace, zvracenost naseho ega a celkovou absurditu nasi pozemske existence, mohou byt energictejsi c) bezna mista vyhledavana pro zabavu, kluby a freetekno akce, jako doplneni techto akci, zde se bohuzel nedaji provozovat skutecne hlubsi ritualy pro prebytek rusivych elementu, ale akce na takovychto mistech jsou vhodne pro popularizaci myslenky ritualu. Vynikajici jsou mista s bohatou zvlastni historii, mista se specifickou atmosferou, necim vyjimecna, snadno zapamatovatelna, pri jejichz prvni navsteve cloveku „prechazi mraz po zadech", pokud ma byt ritual temny, nebo „je pekne u srdce" pokud ma byt ritual pozitivni. Vyber mista je naprosto zasadni pro dosazeni cile akce, proto je vhodno vytvorit male skupinky „hledacu", kteri se venuji pouze vyhledavani mist pro dalsi akce. Co se casu tyce, opet je zavisi na myslence a cili akce, vseobecne nejvhodnejsi jsou dny a hodiny, kdy jsou aktivni prirodni sily, jako jsou uplnky, novy, zatmeni slunce a mesice, zvlastni konstelace hvezd, starobyle svatky apod. Ritualy mohou byt take vicedenni, doporucene trvani je jeden vikend - od patku vecera do nedele vecera. Kratsi ritualy nemusi mit cas na splneni sveho cile, nebot nejmene jednu noc trva seznameni se s prostredim a lidmi, dalsi den muze probihat priprava na ritual, dalsi noci muze ritual probehnout a dalsi den muze byt vyuzit na „dojezd a odjezd". 3) TECHNIKA Je nutno celou akci zabezpecit tak, aby byla vytvorena patricna atmosfera a dosazeno cile akce. Vzhledem k tomu, ze ritual muzeme vnimat pouze nasimi smysly, je nutno zamerit se na ne vsechny, vcetne cichu, hmatu, chuti apod. a) Zvuk Jako vse ostatni musi zvuk odpovidat planovanemu vyzneni akce. Je mozno vyuzit ruznych zdroju zvuku, bud reprodukce ze soundsystemu ve vhodnych hudebnich stylech (etnicka muzika, bubny, ale klidne i tekkno, jungle, atd.), nebo vytvareni hudby primo na miste pomoci tradicnich „primitivnich" hudebnich nastroju. Samozrejme nejlepsi je „od kazdeho trochu", kombinovat vse, ale stale mit na mysli ceho chceme akci dosahnout... b) Svetla, projekce, proste vizualno Protoze 70 % naseho vnimani okolniho sveta prochazi pres nas zrakovy organ, je nutno venovat vizualnu velkou pozornost. Je vhodne mit k dispozici ritualni projekce, osvetleni v barvach akce, pripominat symboly skryte i viditelne apod. Velka pozornost se musi venovat ohnum, jejich rozmisteni a smyslu, zaroven vsak take nezapomenout na bezpecnost lidi a okoli akce. c) Ostatni smysly Velice dulezity je cich, kazda ritualni skupina a mozna i jednotliva akce by mela mit zvlastni charakteristickou vuni, ktera by mela byt dobre zapamatovatelna, ale v podstate prijemna. Hmat je mozno pouzit pokud se zhasnou svetla nebo dojde benzin do agregatu :). Dulezite jsou i ostatni smysly, jako je smysl pro teplo, ohne jsou zakladnim prostredkem pro sblizeni lidi. Samozrejme se nesmi zapominat na mimosmyslove vnimani, ale to jiz prekracuje ramec tohoto strucneho nazoru... d) Stravovani, piti, uklid Pri ritualu je nutno zajistit aby bylo co jist, pit, kourit apod. Toto je vhodne zajistovat skupinove, posiluje se tim pocit sounalezitosti ucastniku ritualu (financovani viz cast „Finance". Na ritualni akci by se nemely prodavat ani podavat chemicke drogy, pokud si kdokoliv chce cokoliv vzit, je to jeho soukroma zalezitost a jeho riziko. Je ovsem mozno prodavat napoje, coz ovsem predpoklada existenci baru, cimz se muze degradovat cela akce na prostou chastacku. :) Po skonceni akce by melo misto akce vypadat lepe nez pred jejim konanim, kazdopadne se musi do predem pripravenych igelitovych pytlu vysbirat vsechny odpadky. Na zachod je vhodno chodit s polni lopatkou :) e) Doprava a komunikace Doprava se musi koordinovat, ucastnici i organizatori musi predem vedet kde akce bude a kudy se tam dostat. Ubytovani ve stanech. Proto (a nejen proto) je nutno, aby spolu ucastnici komunikovali na denni bazi, nejlepsi je k tomu samozrejme internet, pri zachovani bezpecnosti a privatnosti takoveto komunikace (nejlepsi je www.alxnet.com). f) Legalizace akce, bezpecnost Podle platnych zakonu musi byt kazda verejna akce nahlasena tyden predem na prislusnem okresnim/obvodnim urade, ale vzhledem k tomu, ze ritualy nejsou bezne akci verejnou, da se vysvetlit, ze jde o soukromy sraz / oslavu. Po celou dobu akce by mel byt urcen nekolik lidi kteri se staraji o pripadne zdravotni problemy ucastniku, o pozarni bezpecnost a o prubeh akce, kteri se stridaji a po celou dobu konani akce je nekdo vzhuru a strizlivy, coz nezabranuje jeho zapojeni do deni jinym, beznym zpusobem. 4) FINANCE Financovani se musi dit na principu dobrovolnosti, kazdy pred akci da to co muze dat, pokud nema penize, muze prispet tim, ze poskytne nejakou vec nebo provede nejakou nepopularni zalezitost (uklid, nahlaseni akce na okresni urade nebo tak). To ze nekdo ma penize nebo je nema vubec nerozhoduje o pravech tohoto cloveka, jedine co je dulezite je kolik prace pro kolektiv odvede. Vzhledem k tomu, ze jsme vsichni clenove jedne party, penize by nemely byt tim, co nas rozestve, jak muzeme videt okolo sebe kazdy den. Penize jsou zlo a ritual by mel byt mistem, kde uz se o nich nehovori, vsechny financni zalezitosti by mely byt vyreseny predem. Pokud se delaji akce v klubech nebo na freeparty, je mozno zavest bar a vydelavat na zisku = prodejni cena - nakupni cena napoju a potravin 5) SCENAR Je vhodne mit predem dohodnuto, kdy se co bude delat, melo by to mit logickou navaznost, s uvodem, vrcholy a zklidnenimi a zaverecnym vyvrcholenim ritualu a sepsat to, pripadne rozdat realizatorum s pribliznym casovym planem. Ti clenove realizacniho tymu, kteri jsou v tomto scenari, by se meli po dobu konani akce vystrihat premrstene konzumace jakychkoliv drog, alkoholu a koureni, protoze tyto latky by mohly ohrozit jejich zdravy usudek a celkovy vysledek akce. Cilem neni zhulit nebo opit se do nemoty, to muzeme delat kazdy den v hospode, ritual je o necem jinem. Zalezi na osobnim usudku a odpovednosti kazdeho clena realizacniho tymu. Vhodne je udelat scenar co nejrozmanitejsi, prokladat hudbu ruznymi interaktivnimi aktivitami, fire-show, workshopy bubnovani a zonglovani apod. 6) ATMOSFERA Atmosfera je souhrnem vseho vyse zmineneho smichaneho s necim cemu se rika „genius loci", genius mista a okamziku. Atmosfere by melo byt podrizeno vse, co se na akci dela, vse by melo byt ladeno do vhodnych barev, vuni, zvuku, chuti atd. Atmosfera je neco natolik specifickeho a individualniho pro kazdou akci, ze si ji nedovoluji zde rozebirat do vetsiho detailu. Dulezite pro vytvoreni atmosfery sounalezitosti s ostatnimi jsou takove veci jako prekonani strachu, prekonani bolesti a nasledna uleva, pust, odrikani si, asketismus atd. Nemelo by se zapominat na ruzne metody dosazeni jinych dusevnich stavu, jako je holotropni dychani, samanske bubnovani, tanec vedouci k osvobozeni tela a tranzu apod. Tyto metody by ovsem vzdy mely byt provozovany pod dohledem zkusene osoby. Dalsim velmi dulezitym aspektem atmosfery je hra. Cely ritual muze byt koncipovan jako hra s danymi pravidly, ktera se nemusi shodovat s pravidly bezneho zivota. Hra muze byt jak vazna, ve ktere skutecne o neco jde, nebo stylizovana, ktera napodobuje vazne situace. Vhodne mohou byt dokonce bojove hry pripadne RPG (Role Playing Games), atd. Ritual s atmosferou by mel odkazovat v nejake forme jak na nas realny svet, tak na svet vymykajici se nasemu smyslovemu vnimani a chapani. Zde muze byt vhodne pripomenout sny a halucinace, predevsim prostrednictvim zakladnich Jungovych archetypu, vyskytujicich se v nasich snech. Tyto archetypy jsou: 1) Muzsky a zensky princip - Animus a Anima, Otec a Matka 2) Hrdina - cesta a hledani cile, pozitivno 3) Dabel - pudy, sex a zalezitosti mimo rozumove uvazovani, instinkty 4) Krev - symbol sdileni zazitku s ostatnimi 5) Kristus - ne v nabozenskem duchu, ale jako symbol dobra, popud k aktivite 6) Velká Matka - pece, vzpominka na rane detstvi 7) Velky Otec - autorita, moc, vzpominka na pozdejsi detstvi 8) Ja - me ego a jeho setkavani s egy ostatnich 9) Smrt - spanek, vzbuzeni, vzkriseni 10) Stin - to co je ocima neviditelne, ale co citime, take to co v sobe nenavidime 11) Hra 12) Král - guru, Bůh 13) More - nekonecno, touha Archetypu je samozrejme daleko vice, ale toto jsou zakladni z nich. Neni nutno v kazdem ritualu odkazovat na vsechny z nich, je vhodno vybrat vhodnou kombinaci a jejich pocet / navaznost. Ackoliv nektere ze jmen archetypu pripominaji nabozenske terminy, neni tomu tak, jsou to pouze psychologicke nazvy. V zadnem pripade nesmi ritual sklouznout do pomylene podoby nabozenske slavnosti, napriklad pripominat satanskou msi. V tomto ritualu jde o lidi, ne o prezentaci nabozenstvi ci nejakych ideji. Presto je odkaz na duchovni stranku velmi vhodny a je nutne jej konzultovat s odborniky. 7) IDEA Jak jiz bylo receno vyse, planovani kazdeho ritualu zacina s vymyslenim zakladni myslenky akce a jejiho cile, tedy toho co se chce ritualem dosahnout. Tomu se pak podrizuji vsechny prostredky a prubeh akce. Dodatek: Vzorova myslenka jednoho imaginarniho ritualu Cil ritualu: Vytvoreni pocitu sounalezitosti kolektivu, poklona silam Matky prirody, pochopeni odkazu predku v nasem nevedomi LIDI: Skupina 10 - 15 lidí pro realizaci, 50 pozvanych pratel jako ucastniku MISTO: Odlehla lesni mytina, vzdalena od civilizace, nejlepe v byvalem voj. prostoru CAS: vikend na ktery vychazi uplnek, leto - podzim, pozor na predpoved pocasi TECHNIKA: Jeden mensi soundsystem, stan, potreby na vareni, zasoby potravin a pitiva, auta se nechaji 1 - 2 km od mista konani akce, potreby na vizualno, vse vyse zminene FINANCE: Dobrovolny prispevek 14 dni pred konanim akce, minimalne vsak 50,- nebo 100,- Kc, cimz by se vybralo predem max. 6500,- Kc, vhodne je ale aby bohatsi ucastnici zaplatili vice dle svych moznosti. Tyto penize budou pouzity na technicke zajisteni akce - jidlo, piti, pochodne apod. SCENAR A IDEA: velmi individualni, nutno konzultovat ve skupine. Hodne stesti! Sestavil alef.techno@centrum.cz :)