Vybrane myslenky z knihy „Neuropolitics" Autor: Timothy Leary Rok vydani: 1977, Starseed/Peace Press „Nova generace - konec politiky Soucasny vyvoj lidske spolecnosti neni, jak jiste vite, politicka revoluce. Je to spis kulturni evoluce. Tsunami elektronickych informaci. Vznik noveho pokoleni. Mladez na celem svete zmutovala. Tato generace je orientovana na sebevedomi a individualni vyber, geneticky zvrat pro stranicke politiky, postrach pro centralizovane vlady. Vznik teto nove informacni spolecnosti souvisi s komunikaci a prenosem novych myslenek a postoju. Dawkins navrhl pro popis techto samoreprodukujicich se myslenek, poletujicich mezi lidmi a prinasejicich kulturni mutace, termin „memy". Za poslednich deset let jsme se stali svedky nenapadneho vzniku nove generace, ke kteremu doslo v juvenilnim stadiu vyvoje lidi prumysloveho veku. Toto nove pokoleni se objevilo, kdyz obrovske mnozstvi jednotlivcu zacalo mezi sebou komunikovat nove memy a zaroven spolu mutovalo. Japonska odnoz teto generace nazyva sebe samu „Ho Ko Ten", Nova spolecnost. Na jedne strane tedy mame tuto „Novou spolecnost" a na druhe strane zastaravajici zpusoby vladnuti a vykonu moci. Parlamentni demokracie nestaci. Fascinujici je, ze ve vetsine soucasnych „demokratickych voleb" se obtezovalo zaregistrovat a volit mene nez 50% opravnenych volicu. Z nich volila priblizne polovina vladnouci stranu a polovina opozici. Z toho vyplyva, ze tu mame „diktaturu 25%", kdy pouha ctvrtina populace souhlasi s vladnouci moci. Zastupitelska demokracie je tudiz prezita, je nutno ji zasadne reformovat. Vice nez polovina dospelych obcanu byla tak zklamana, apaticka, znudena, ze udelala rozumne rozhodnuti nehlasovat, tedy hlasovat pro „zadneho z vyse uvedenych". Ve skutecnosti jedini, koho volby opravdu zajimaly, byli ti, kteri byli financne zainteresovani na vyledku. Aparatcici a „nomenklatura" na vladnich vyplatnich listinach obou soupericich stran vybrala „vudce", kteri budou predsedat deleni koristi. Tolik spatne zpravy. Dobra zprava zni, ze kyberneticka media se nedaji ovladat. Pristup k informacim je dnes neomezeny a jednim z dusledku toho je, ze se mladez jasne odvratila od stranicke politiky. Samotne vyrazy „mlady republikan" nebo „mlady komunista" jsou evidentni protimluv. Postpoliticka, informacni spolecnost je bytostne demokraticka, neni zde zapotrebi zadneho zastupovani obcana pri rozhodovani. Obcan rozhoduje sam a sve rozhodnuti predava ostatnim prostrednictvim zabezpecenych siti. Struktura uz neni centralizovana. Dnes uz snad nikdo vazne neveri, ze by zkostnatele stranicke organizace mohly resit nase problemy nebo ridit moderni stat. Existuje jedna strategie a ctyri standardni taktiky, uzivane nekterymi kastami muzu k udrzeni nadvlady nad stadem, tlupou, hejnem atd. Tyto signály nadvlády vyvolávají reflex „utec nebo utoc". Strategie smeruje k vyvolani „stadni paniky" a nazyva se ruzne: dzihad, krizove tazeni, svata valka atd. Ctyri klasicke techniky ovladani jsou demonizace nepritele, fanaticky vztek, obet a utlak. - Demonizace: aby byl vyvolan reflex strachu, musi byt stado presvedcovano, ze je ohrozuje smrtelne, demonicke nebezpeci. Cizi nepritel musi byt povazovan za hrozbu pro nas zpusob zivota. - Fanaticky vztek: protoze toto nebezpeci ohrozuje samotny nas zpusob zivota, je horecka narodni valkychtivosti zcela na miste. Nepritel je mocny. Vsude kolem nas. Rakovina. Rise zla, pripravena nas znicit. Mravni mor. - Obet: k vitezstvi nad smrtelnym nebezpecim jsou nutne velke obeti. Nasi obranci, statecni vojaci, odvazni policiste, starostlivi politici musi dostavat penize bez omezeni. - Utlak: pri takove mohutne krizove vyprave je zcela logicke, ze normalni, snadne inidividualni svobody, vlazna tolerance, obcanska prava, ochrana obcanu v dobe miru a logicka argumentace musi byt potlaceny po dobu jejiho trvani. Pripadne i potom. Povinnosti obcana v totalni valce je bezvyhradna poslusnost, kterou samozrejme prosazuje seriozni policie. Svobodna spolecnost v postpolitickem veku ma jednu jedinou funkci. Chranit individualni svobodu pred politiky, tj. pred ohrozenim skupinami (totalitnimi diktaturami v podobe demokratickych tyranii 25%), ktere usilujei o omezeni osobni svobody. Toto hnuti za individualni svobodu je v dejinach lidstva novinkou, protoze neni zalozneno na geografii, politice, tride nebo nabozenstvi. Nema co cinit se zmenami ve struktura moci, ani s tim, kdo ovlada policii, ale se zmenami v mysli jednotlivcu. Je to pohyb mysli. Zalezitost rustu vedomi. Zahrnuje v sobe „mysleni na sebe". Tato kultura v sobe zahrnuje inteligenci, individualni pristup k informaci, antiideologicke spolehani na zdravy rozum, mentalni vykonnost, rozsirovani vedomi a schopnost komunikace. „Moc pochazi z hlavne pusky", rekl Mao. To mohlo byt pravda v prumyslove minulosti. Ale v kybernetickem 21. stoleti se samotny pojem politicke „moci" zda byt zastaraly, perverzni, chorobny. Formulujme tento princip znovu. Pojem „politicka moc" je odporzny, zvrhly, priserny. Myslenka ze nejaka skupina by se mela zmocnit nadvlady, kontroly, autority, rozhodovani nad jinymi, je primitivni perverzita - stejne oskliva a nemodejni jako otroctvi nebo kanibalismus. Naproti tomu „postpoliticka informacni spolecnost", kterou ted rozvijime, nepracuje na zaklade poslusnosti a souhlasu s dogmatem. Je zaloznea na individualni mysleni, na vedeckem know-how, na rychle vymene faktu v sitich zpetne vazby, na technologiich, ktere podporuji praktickou, prvoplanovou kreativitu. Budouci spolecnost nebude jenom vahave tolerovat nekolik inovatoru s otevrenou mysli. Kyberneticka spolecnost je plne zavisla na jejich velkem mnozstvi, ktere mezi sebou sdili myslenky a koncepty. Nova globalni psyberneticka spolecnost vyzaduje vysokou uroven elektronickeho know-how, psychologickou kultivovanost a inteligenci s otevrenou mysli. V tom je budoucnost naseho druhu. Preklad a vyber: Alef, 29.6.2006