Nekolik myslenek z knih "Anarchismus - pribeh revolty" od C. Fabera a "Meet the Ethics" od D. Robinsona, Ch. Garratta "Soucasna nepritomnost velkych ideji zrejme povede k tomu, ze se spolecnost vice rozstepi na radu samostatnych "imaginarnich spolecenstvi", ci "novych kmenu", ktere budou mit sve vlastni soubory mravnich hodnot. Nove kmeny se na rozdil od kmenu tradicnich (jejichz autorita se opira o natlak a dedicnost) budou skladat z dobrovonlych clenu, kteri sdileji urcite hodnoty a "jazykove hry" a maji kmenovou identitu zalozenou na "seberealizaci". Tato vize rady spolecnosti maleho formatu ma ovsem sva nebezpeci. Male komunity se sdilenym souborem hodnot maji sklony nejen slucovat, ale take vylucovat a snadno vytvaret netolerantni prostredi. Proto je treba stale podtrhavat nutnost tolerance, tedy takove torance, ktera vyznava a ocenuje rozmanitost a odmita "monologicke" jistoty. Ale at bude budoucnost jakakoliv, my lide bychom si meli vice uvedomovat, jak kluzke, nezadouci a fiktivni jsou vsechny cesty k proslunenym ostrovum absolutnich jistot." - D. Robinson, Ch. Garratt - "Meet the Ethics" "Budoucnost pozdniho kapitalismu mohou charakterizovat geneticke inzenyrstvi, vzacnost zdroju, obrovske korporace nabizejici otrockou praci, rozmach komunikacnich technologii a moderni technicky dozor nad spotrebiteli surfujicimi mezi kanaly a zijicimi v pritomnem case obrazoveho sveta. Soucasna moralka stavi na potrebe produkovat a konzumovat, na prijeti nesmyslne prace a vzajemne izolaci jednotlivcu. Obcane zapadniho sveta se stali otroky v praci a otroky v supermarketu. Individualni moralka prestane existovat, jedinou volbu mohou delat spotrebitele mezi produkty." - dtto "Lide maji sklon pokladat svuj socialni svet za "dany" ci "zakoreneny", a kapitalisticke tridy a vlady jsou proto schopny ovladat obyvatele tim, ze je presvedci, ze kapitalisticka spolecnost je "prirozena" a postavena na "zdravem rozumu." - A. Gramsci (1891-1937) "Kapitalismus nuti lidi, aby se vnimali jako "jednorozmerni" izolovani spotrebitele s falesnymi potrebami. "Nakupuji, tedy jsem." Kapitalisticky stat pouziva uzavrene moralni hodnoty, takze alternativni pohledy jsou prakticky nemozne." - H. Marcuse (1898-1979) "Pojem "skutecnost" je vytvoreny, jedna se o socialni vytvor, ktery odvozuje vyznam ze slozite soustavy znaku. Ten kdo dominuje mediim, tedy urcuje "co je skutecne". Vetsina toho, co takto vnucuje ostatnim, je oznacovana za prirozene, za "zdravy rozum", a "rozumi se samo sebou." - R. Barthes (1915 -1980) "Poznani je konstrukce pouzivana silnymi k utiskovani slabych. Mocni stanovi terioria "rozumu" a urci co je prijatelne v mysleni a chovani. A maji moc k tomu, aby prakticky vsechny presvedcili, ze jejich pravda ma univerzalni platnost, tedy je nezpochybnitelna" - M. Foucault (1926-1984) "Etymologicky pochazi slovo anarchie ze spojeni reckeho "an", tedy "bez" a "archeos", tedy "vlada, veleni ci moc". Anarchie tedy znamena stav spolecnosti, socialniho prostredi sovobozeneho od veskereho vladniho porucnictvi. Anarchismus predstavuje soubor konkretnich zasad, koncepci a akci, smerujicich ke zruseni veskere nadrazene moci. Spolecnost bez hierarchie, bez nadvlady, bez vlady, bez sefu, bez nabozenske ortodoxie. To je velky plan anarchistu celeho sveta." - Claude Faber - "Anarchismus - pribeh revolty" "Stat ma vzdy jen jeden cil: omezovat, svazovat, podrizovat jedince, podrobit ho obecne veci (...) Stat se snazi cenzurou, dohledem, policii a donucovacim aparatem branit veskere svobodne obcanske aktivite." - Max Stirner (1806-1856) "Nenavidim komunismus, protoze je negaci svobody a protoze nemohu chapat nic lidskeho bez svobody." - Michail Bakunin (1814-1876) "Clovek je jedinecny. Neni jineho soudce nez ja sam, ktery muze rozhodnout, zda mam pravdu nebo ne. Proto se potrebuji osvobodit od tradicni moralky, od vsech povinnosti a hlouposti, ktere mi nacpali do hlavy a do srdce. Me ja voli podle sebe a rozhoduje se svrchovane." - Max Stirner (1806-1856) "Konec rozmachu anarchismu po roce 1945 neznamena, ze se tato filosofie vytratila. Anarchismus pouze usnul v prubehu tech triceti let prosperity nasledujici po valce" - Olivier Meuwly - "Anarchismus a modernost (1988)" "Anarchiste prikladaji prilis velky vyznam cloveku a jeho zivotnimu prostredi, nez aby akceptovali agrese moderniho sveta. Odmitaji tedy technologicky a prumyslovy pokrok vedeny kratkodobymi ciste financnimi zajmy bez ohledu na budoucnost." - C. Faber - "Anarchismus - pribeh revolty" "V soucasnosti ideje anarchismu mutovaly do novych podob, mediem svobodneho sdruzovani lidi se stal internet, ktery mnozi vidi jako svobodny a decentralizovany nastroj umoznujici vsem komunikovat a obchodovat a pritom se vyhnout statni prihradce. Samotny termin "klasicky anarchismus" se mozna stal historii, ale myslenka svobody jedince bez nutnosti statni moci je zivejsi a realnejsi nez kdy jindy v historii." - C. Faber - "Anarchismus - pribeh revolty"